Fontana del Mascherone, Roma |
Rönesans ruhunun her sokakta, her köşede hissedilebildiği
Roma’dan bir detay fotoğraf: Fontana del Mascherone (Grotesk Surat Çeşmesi).
Çeşme, Farnese ailesinin sarayı Palazzo Farnese’nin hemen arkasındaki bir
duvarda yer alıyor. Zamanında Farnesegillerin partilerinde bu çeşmeden şarap
bile akıtılırmış!
Bazı teknik detaylar:
Yukarıdaki fotoğraf standart Ilford Multigrade fiber karta
yine "standart" kimyasallarla basıldı. "Standart" diyorum çünkü bir sürü alternatif
ve çoğunlukla daha meşakkatli baskı teknikleri de var. Hatta bazı fotografçılar
sadece belirli tip alternatif baskı yönteminde uzmanlaşıyor; mesela kimisi
bromoil, başkası platinum, diğeri karbon baskı vs vs. Benim çok sevdiğim ve
oldukça kolay olan bir alternatif baskı tipi ise lith baskı diye
adlandırılıyor.
Lith baskı (büyütmek için tıklayın) |
Dektol veya benzeri kart banyoları yerine özel lith
banyosu kullanılıyor. Bir de her kart tipi iyi sonuç vermiyor; mesela o güzelim
Ilford kartları lith banyosunda pek gelişmiyor. Artık piyasada olmayan Forte
kartlar çok iyi sonuç veriyordu. Okuduğum kadarıyla henüz Türkiye’de bulunmayan
Foma kartlar da çok iyiymiş.
Normal baskı işlemi nasıldı? Kartın doğru pozunu bulduktan
sonra 2-3 dakika kart banyosu (fiber için), ardından stop ve sabitleme. Lith’de ise şöyle:
kartı abartı pozluyoruz, mesela normal pozun 10 katı ile başlayabiliriz, sonra
kartı lith banyosuna sokuyoruz ve leğeni sürekli çalkalamaya başlıyoruz. 2-3
dakikada hiçbir görüntü oluşmayacaktır. Banyonun tazeliğine göre en erken 5.
dakikadan sonra yavaş yavaş fotograf ortaya çıkmaya başlayacak. Banyo eskidikçe bu süre 15-20
dakikalara kadar uzayacak (tek meşakkati de bu). Kritik olan şey şu: görüntü önce çok yavaş ortaya çıkıyor ama sonra gelişme hızı gitgide artıyor ve görüntünün kıvama
geldiğini düşündüğünüz anda kartı hemen stop banyosuna aktarmak gerekiyor.
Yoksa bırakırsanız baskı gittikçe koyulaşır ve en sonunda simsiyah olur. Yani
görüntüyü kırmızı ışık altında iyi değerlendirebilmek önemli. Poz süresinin
sonuçla ilişkisi de şöyle: poz süresi arttıkça kontrast düşecek, poz süresi
azaldıkça kontrast artacak, yani kontrastı poz süresi ile değiştiribiliyoruz. Banyo bayatladıkça sonuçların daha ilginç, daha
“lith”vari olması ise başka bir püf noktası. Hatta çoğunlukla taze banyoya bir
miktar bayat banyo eklenir ki en baba lith etkisi ortaya çıksın.
Tahmin edilebileceği gibi lith yöntemiyle birbirinin aynısı
iki baskı elde etmek neredeyse imkansız, çünkü hem banyo kullanıldıkça eskiyor
ve banyo süresi uzuyor hem de kartın tam ne zaman banyodan çıkartılacağı
sübjektif algıya bağlı. Ama bir kere her şey tam oturdu mu lith baskının
kendine has çok güzel bir ton skalası ve rengi var.
Şimdi üzücü haber: Türkiye’de ben lith banyo satan bir yer
bilmiyorum. Bilen varsa bana mail atarsa çok sevinirim. Buraya koyduğum lith
baskıları İngiltere’de olduğum dönemde basmıştım. 30x40 Forte kart ve Fotospeed
LD20 lith banyosu kullanmıştım.
Lith üstüne bir de toner kullanarak işin iyice suyunu
çıkartmak da tabii ki mümkün J
Mesela lith’den sonra selenyum ile kahverengimsi tonların üstüne patlıcan
morunu bindirebilirsiniz:
Lith banyo + Selenyum toner |
Fotograf 6x6 orta format SLR makinada Ilford Delta100 film
ile çekildi. Film 1+1 sulandırılmış 20 derece sıcaklıktaki XTOL’de 10.5 dakika
yıkandı.
Negatif |
Sirkeci’de malzeme ithalatı yapan dostlarımız acaba
portföylerine hem lith kimyasallarını hem de Ilford harici başka kartları da ekleseler süper olmaz mı?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder