3 Ocak 2013 Perşembe

Yeni Cami - Eminönü

Eminönü, 2012

Bir cami fotografı nasıl çekilebilir? Mimari yapıyı fotografın tanjantına kaydırarak merkez hakkında belki de daha güçlü bir şey söylenebilir mi? Buna benzer sorular bir süredir kafamı meşgul ediyor ve doğru veya yanlış bu fotograf da bir cevap arayışının bir parçası.

İlginçtir, geçenlerde internette tanıştığım Niğde’de yaşayan Avustralya’lı bir fotografçı, Gonzalo Echeverria, çok benzer aksiyomlarla yola çıkıp bir portfolyo hazırlamış. Şu linkteki her makalenin başında Gonzalo’nun camili fotograflarından bir tanesini görebilirsiniz.

Meraklısı için teknik bir muhabbet:
Son dönemlerde kart ve film banyolarımı hammadelerden hazırlama işine soyundum. Piyasada hazır satılan, D76 veya Dektol benzeri birkaç formül yerine hazır satılmayan onlarca, belki de yüzlerce başka formülü kendim karıştırarak neler yapılabileceğini merak ediyorum.

İlk film banyolarımdan biri Beutler adında, çok ince gren vermeyen ama diğer yandan akütansı, yani kenar keskinliği yüksek bir formül. Beutler özellike Kodak Tmax100 film için öneriliyor, çünkü son derece ince grenine rağmen D76 benzeri banyolarda kenar keskinliği izlenimi çok güçlü değil. Beutler banyo ile yıkadığım negatif gayet düzgün:


Beutler banyonun Tmax100’ün tonlarını ve akütansını kendi beğeni anlayışıma göre daha sevimli hale getirdiğini düşünüyorum. Ama diğer yandan gren Tmax400/D76 film/banyo ikilisinkine  benziyor ve o zaman baştan Tmax400 kullanabilirmişim diye düşündürtüyor. Tmax400 ile yaklaşık 1.5 stopluk hız avantajı da cabası. Şimdilik Beutler ile sadece iki film yıkadım. Biraz daha kullandıkça izlenimlerim değişebilir.

Beutler’in formülü ve kullanılışını da yazayım. Hammadeler İstanbul’da Sirkeci’den temin edilebiliyor. Beutler ayrı ayrı hazırlanan iki stok solüsyonun filmi yıkamadan hemen  önce karıştırılmasıyla elde ediliyor. Bu stok solüsyonlar şöyle:

Solüsyon A:
Su (~48°C)                          750mm
Metol                                   10g
Sodyum Sülfit                       50g
1 litreye tamamlayacak kadar soğuk su.
  
Solüsyon B:
Su (~48°C)                                           750mm
Sodyum Karbonat (anhydrous)                50g
1 litreye tamamlayacak kadar soğuk su.

Kimyasalların belirtilen sırayla suya karıştırılmaları önemli. Aksi takdirde çözünmüyorlar. Gerçi metolden önce bir parmak ucu kadar sodyum sülfiti suya karıştırmakla metolün oksitlenmeye başlamasının önüne geçilmiş oluyor.

Filmi yıkamadan hemen önce solüsyonları suyla 1+1+8 oranında karıştırarak film banyosunu hazırlamış oluyoruz. Yani örneğin 600ml'lik banyo için 60ml A’dan, 60ml B’den, 480ml de 20°C derecedeki suyu karıştırmak gerekiyor. Tmax100 için banyo süresi olarak 20°C derecede 8 dakika kullandım.

Ilfospeed plastik karta yaptığım bir baskı:





2 yorum:

  1. Ve aynı zamanda bir kendi kendine portre bulunuyor! Fotoğrafçılık tekniği paylaştığınız için teşekkür ederiz. (google tarafından İngilizce'den tercüme)

    YanıtlaSil