Adana Sanayi Çarşısı - 2004
Çocuk işçiliği yıllardan beri Türkiye’nin önde gelen
sorunlarından biri olmaya devam ediyor. Konuyla ilgili çok istatistik var fakat kabaca ifade etmek gerekirse ülkemizin 6-17 yaş aralığındaki
çocuklarının en az %6’sı çalışıyor; hem de haftada ortalama 50 saat! Çocukları yaşlarına uygun olmayan ağır işlerde çalışmaya iten birçok neden var. Mesela toplumun bir kesiminde çocuğun erken yaşta meslek sahibi olması arzulanabiliyor. Bir diğer önemli neden ise yoksulluk! Hane gelirine
küçük ama hayati bir katkı yapmanın bedeli ise en başta eğitimden mahrum
kalmaları. Çalışma koşullarının ağırlığı da cabası. Ayrıca çoğu işverenin gözünde çocuklar sonuna kadar sömürülebilecek ucuz işgücü demek.
Çocuk işçiler ile ilgili Türkiye'de Aclan Uraz'ın çalışması da dikkat çekici: http://www.fotoritim.com/yazi/aclan-uraz-ile-roportaj--cocuk-isciler
Dünya fotograf tarihinde ise sosyolog ve fotografçı olan Lewis Hines bu konudaki ilk fotografları çekmiştir; ve bunlar ABD'deki çocuk çalışma yasalarının değiştirilmesinde önemli rol oynamıştır: http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_Hine
Meraklısı için bazı teknik detaylar:
35mm rangefinder tipi makina, 35mm sabit optik. Ilford Delta
400 film. XTOL film banyosu (1+1 sulandırılmış).
Negatifi ve fotoğrafı karşılaştıracak olursanız, sağdan,
üstten ve alttan biraz kırptığımı, hatta fotoğrafı 4:3 formatına çevirdiğimi
görürsünüz. Hızlı gelişen sahnelerde bazen kareyi istediğimiz gibi denk
getiremeyebiliriz. Bu durumda daha iyi bir fotoğraf elde etmeye yönelik ufak
çaplı kırpmalar yapabiliyorum. Kimi fotografçı prensip olarak tam negatifi
basar, lakin benim öyle prensiplerim yok J
Yine de mümkün olduğunca negatifin tamamını basmaya çalışırım; ne de olsa
küçücük bir negatif, kırptıkça kalite kötüleşmeye başlıyor.
Filmi yeterince pozlayamadığımı düşünüyorum. Ateş haricinde,
negatifin geri kalanında yoğunluk ve dolayısıyla kontrast oldukça düşük. En az
bir stop fazla poz verseymişim daha iyi olabilirmiş. Buna rağmen, 4.5 numara
kontrast filtresiyle tatminkar bir baskı çıkıyor. Test şeritleriyle ana poz
için 13s’nin uygun olduğunu belirledim*. Bu kontrast ve poz süresiyle fiber
tabanlı Ilford Multigrade warmtone karta yaptığım düz baskı:
Düz baskı |
Gördüğünüz gibi düz baskıda ateşte hiç detay oluşmuyor.
Buraya biraz daha fazla poz vermek, detayı kartta ortaya çıkartmak gerekiyor.
Nitekim negatife bakacak olursanız ateşte aslında basılabilecek bol bol detay
olduğu görülecektir. Bunun için bir kartonun (yani çöp olmuş fotoğraf kartınınJ) ortasına uygun
şekilde bir delik kestim ve bunu kullanarak sadece ateşe 30s ek poz verdim
(aşağıdaki baskı planında kırmızı ile çerçevelediğim alan). Bu ek poz için de kontrastı düşürdüm, 1
numara kontrast filtreye indim. Bu olanak, yani aynı fotoğrafta farklı
kontrast filtreleri kullanabilmek, multigrade kartların çok büyük bir avantajı.
Burada niçin 1 numara filtre kullandım? Çok önemli bir prensibi bir cümle ile
ifade etmeye çalışayım: yüksek kontrast filtresi koyu tonları, düşük kontrast
filtresi ise açık tonları daha çok etkiler. Ateşe yüksek kontrastta ek poz
verseydim, ateşin içinde detay elde etmeye başladığım vakit hemen yanındaki
koyu gri alanlar simsiyah olacaktı (maske asla mükemmel olamadığı, kenarlara da
biraz ışık taştığı için). Fakat düşük kontrastta ateşin hemen kenarındaki bu
koyu alanlar hemen hemen hiç etkilenmiyorlar, ateşin kendisinde ise tonlar
ortaya çıkmaya başlıyor.
Baskı planı |
Ayrıca fotoğrafın alt kısmının nispeten açık olduğunu,
burada yoğunluğun arttırılarak odağın karenin orta kısımlarında, yani çocukta
ve ateşte daha iyi toplanabileceğini düşündüm. Bunun için baskı planında
görünen mavi çizginin altına 7s (yani ana pozun %50’si kadar ek poz), yeşil
çizgilerin de altına 7’şer saniye daha ek poz verdim. Son olarak, çocuğu
birazcık daha öne çıkartmak için sarı taralı kısmı ana poz içinde çok kaba ve
hızlıca 1s maskeledim (telin ucunda blu-tac ile…6 Ocak tarihli postada daha
fazla detay var).
Kart banyosu için Tetenal Eukobrom kullandım.
*Bir izleyici test şeridi nedir diye sordu. Sanırım
karanlıkodayı bilmeyenler veya yeni başlayanlar için gelecek postalarda bu tip temel konulardan bahsetsem iyi olacak…
emeğine sağlık. çok güzel. demir ateşi sanki kimliğe bürünmüş, yukarıdan yukarıdan çoçuğa bakıyor...
YanıtlaSilElinize emeğinize sağlık.Bence karanlık odayla ilgili temel bilgilerin olduğu güzel bir yazı yazarsanız biz takip edenler için de çok iyi olacaktır.
YanıtlaSilTeşekkürler S.M.A.
YanıtlaSilBeklentinizi biraz daha açabilir misiniz? Mesela hayatında hiç siyah beyaz baskı yapmamış birisine karanlıkodaya ilk girdiğinde basit bir baskı elde edebilmesi için ne yapması gerektiğini anlatan bir yazı gibi bir şey mi?