6 Temmuz 2013 Cumartesi

"SPUR HRX-3 New" Film Banyosu - İlk İzlenimler

SPUR HRX-3 New - A ve B olmak üzere iki kimyasaldan oluşuyor
Analog fotografçı camiasında sıkça rastladığımız karamsarlığa aslında hiç gerek yok. Film, kart ve kimyasallarda hem büyük hem de niş üreticilerin ürünlerinde çeşit bol, kalite ise en üst seviyede. Bu niş üreticilerden birisi Alman SPUR (Speed Photographie + Ultrahigh Resolution) firması. SPUR öncelikle günümüzün yüksek teknoloji filmlerine göre optimize edilmiş geliştirme banyolarıyla biliniyor.

Bazı blog yazılarımın İngilizce çevirilerini The Online Darkroom'da yayınlayan Bruce Robbins birkaç ay önce bir iki SPUR ürünü denemek ister misin diye sorunca hayır diyemedim. Çünkü bu aralar ham kimyasallardan kendi geliştiricilerimi hazırladığım, farklı formülleri denediğim, birbirleriyle karşılaştırdığım bir dönemden geçiyorum. Bunların arasında high-tech bir ürün olsa fena olmaz diye düşündüm. İşte şimdi burada ilk izlenimlerimi aktaracağım SPUR HRX-3 New bu vesileyle elime geçti.

SPUR HRX-3 New, yukarıdaki fotograftan da görüleceği üzere, biri A, diğeri B olarak nitelendirilen iki 250ml'lik küçük plastik şişede geliyor. Sulandırma oranları çok yüksek. Mesela, birçok film için sulandırma oranlarının ve banyo sürelerinin verildiği kullanma kılavuzunda Kodak Tmax400 için 1+20 sulandırma oranı belirtilmiş. Yani 600ml geliştirme banyosu hazırlamak için bir şırıngayla A'dan 14ml, B'den 14ml çekip karıştırmak, üstüne bunu 600ml'ye tamamlayacak kadar su eklemek gerek. Hesaplarıma göre 2x250ml'lik kimyasalla en az 30 film yıkayabilirim. 5 litrelik ID-11'in 16 filme yettiğini düşündüğüm zaman bu epey yer kazancı demek. Gerçi benim için çok problem değil. Performansı iyi olsun, ben her kimyasala yer bulurum.

Daha ilk filmle beraber pussuz, tertemiz ve güzel negatifler elde edince bu geliştirme banyosunu gönül rahatlığıyla kullanabileceğimi anladım. 15.5x23.3cm'lik baskılardan tarama olan aşağıdaki fotografları HRX-3 New'u başka bir geliştiriciyle karşılaştırma kaygısı olmadan çektim. Gerçek hayat içinde, farklı durumlarda ve ışıkta nasıl sonuç verdiğiyle ilgili bir hissiyata ulaşmak istedim. Yaygın kullanılan ID-11/D76 geliştiricileri ile karşılaştırmalı bir testi, belki 40x50cm'lik baskılar içerecek şekilde, başka bir yazıya saklıyorum.

İlk fotograf Gezi olaylarının yaşandığı dönemden çatışmasız bir Pazar günü. Taksim meydanı hınca hınç dolu. Pert olmuş bir belediye otobüsü artık biraz "turistik" amaçlı kullanıma kaymış.

Taksim, Haziran 2013
Fotograf için 35mm rangefinder tipi makina ve üstünde 28mm optik kullandım.

Baskıya doğrudan bakmak kadar olmasa da detay ve gren hakkında belki biraz fikir verebilir diye kareden bir kesitin yüksek çözünürlüklü taramasını da paylaşayım:

Kesit - 1200 dpi tarama - büyütmek için tıklayın 

Kullanma kılavuzu Tmax400'ü EI320'de pozlayın diyor. Ben bu filmi birazcık daha iyi gölge detayı için hep EI200'de pozlamaya alıştım. Buradaki bütün fotograflar için de EI200 kullandım. Kılavuzda önerilen süreye ve ajitasyon yöntemine sadık kalınarak geliştirilmiş negatif tertemiz ve zengin detay içeriyor.

Negatif - büyütmek için tıklayın

Bu da 6x6 orta format TLR makina ile, çok sert ışıkta çekilmiş bir kare:

Eminönü, 2013

Orta formatta doğal olarak alabildiğine detay var:

Kesit - 1200 dpi tarama - büyütmek için tıklayın

Sert ve zor ışığa rağmen SPUR HRX-3 New ile geliştirilmiş negatifte hiç problem yok. Hem gölgeler hem de aydınlık alanlar düz baskıyla sorunsuz karta aktarılabildi.

Negatif

Son olarak da evde, kontrollü doğal ışıkta çektiğim, solmaya yüz tutmuş bir lalenin fotografı. Ömrümde iki lale fotografı çektim, ikisini de bu blog'a koydum. Gören çiçek fotografçısı diyecek...

35mm SLR makinada 105mm makro optik

Yine yüksek çözünürlükte taradığım bir kesit paylaşıyorum. Bu ebatlardaki bir baskıda aşağıdaki detaya inmek için artık büyüteç kullanmak gerekeceğini belirteyim.

Kesit - 1200 dpi tarama - büyütmek için tıklayın

Negatif, SPUR HRX-3 New'da alıştığım şekilde harika:

Negatif

Lalenin yapraklarının içten içe parlaması hoşuma gittiği için Ilford'un dokulu Multigrade Art300 kartına da bir baskı yapmadan duramadım:

Fixer'den yeni çıkmış 24x30cm Ilford MG Art 300 karta baskı - büyütmek için tıklayın
Kötü haberi sona sakladım. SPUR ürünleri maalesef şimdilik Türkiye'de bulunmuyor. Internet üstünden  (mesela www.fotoimpex.de) getirtmek gerekiyor. Genelde bizim gümrükte ne olacağını kestirmek zor ama doğrudan SPUR'un Almanya'dan gönderdiği bu paket sorunsuz geçti. Artık şans mıdır, başka bir şey midir, onu Zeus bilir. 

Şu anda SPUR şişelerini yarıladım. Diğer yarısı umarım yukarıdaki bahsettiğim karşılaştırmalı testi tamamlamaya yeter.

2 yorum:

  1. Uzun zaman önce, ısrarla sürdürdüğüm T-max 400 ve T-Max geliştirici kombinasyonunu hayal kırıklıkları içerisinde bıraktım. Ayrı, ayrı kendine has çok yüksek nitelikleri olan bu iki üründen nedense bir ikili olarak memnun kalmadım. Öncelikle, Kodak'ın vermiş olduğu sürelerde büyük hata olduğuna inanıyorum.

    Şu anda Tri-X 400 ve D-76 klasik ikilisinden pek memnunum. Yeni Tri-X, T-Max 400'den daha az grenli. Zaten, T-Max 400'ü hep biraz grenli bulmuşumdur. Herhalde Tabular film olması beklentilerimi yükseltti.

    SPUR HRX-3 ve Tmax 400 kombinasyonundan aldığın sonuçlar çok etkileyici doğrusu. Gren gözükmediği gibi, çözünürlük ve akutans bir hayli iyi gözüküyor. Genelde herzamankinden az grenli sonuçlar veren banyolar, greni traşlıyarak bunu başarırlar. Tabii, bu durumda çözünürlükten fedakarlık yapmak gerekir. Ancak, burada böyle birşey gözlemleyemedim. Her halukarda bir kazan-kazan formülü gibi duruyor.

    Mutlaka denenmesi gereken bir kombinasyon. Sayende haberimiz oldu. Çok teşekkürler.
    Alparslan.

    YanıtlaSil
  2. HRX-3 iyi olmasına iyi de, şu ana kadarki tecrübelerime göre internette yazılıp çizildiği gibi sihirli bir formül de değil, yani D76'dan öyle çok bariz daha iyi olduğunu iddia edemem. Gerçi ne bekliyorum ki? ISO400 filmden ISO50 greni mi bekliyorum? Yani olacak iş değil. Böyle düşününce HRX-3 belki de filmin potansiyelini sonuna kadar kullanıyor diyebilirim.

    Tmax banyoyu yıllar önce çok kısa kullanmıştım ve o zamanlar kanım pek kaynamamıştı, niyesini detaylı analiz etmemiştim. Belki de çok enerjik olduğu için aydınlık alanlar fazla gelişiyor...emin değilim.

    TriX + D76 harikadır.

    Selamlar, sevgiler

    YanıtlaSil