Kapalıçarşı, İstanbul, 2012 |
Meraklısı için teknik bir muhabbet:
İki hafta önce Ilford Delta3200 hakkında yazarken f/2.8 diyafram ve 1/60 enstante ile
Kapalıçarşı’da fotograf çekmekten bahsetmiştim. Bu böyle bir fotograf işte. Makina
orta format Rolleiflex TLR. Filmi ISO3200 değil de EI1000’de pozladım ve 20
derecedeki sulandırılmamış stok ID-11’de 10.5 dakikada yıkadım.
Negatif gayet iyi, ama Delta3200 sanki Ilford DDX’te daha
ince grenli çıkıyor.
Son zamanlarda selenyum tonerin güzelliğini tekrar
keşfetmeye başladım. Daha doğrusu, selenyum tonerin Ilford Multigrade kartı
adam edebileceğini keşfettim. Ilford MG,
warmtone versiyonunun aksine bence özellikle ara tonlarda ve siyahların
derinliğinde biraz zayıf kalıyor. Nispeten güçlü bir selenyum tonlamanın kartı
adeta dönüştürdüğünü fark ettim. Detayları aşağıda anlatacağım.
Önce düz bir baskıya bakalım:
Düz baskı |
3.5 numara kontrast filtresi ile 17s’lik bir poz gayet
düzgün sonuç veriyor. Bu şekilde
bırakmayı tercih eden de olacaktır ama fotografın üst yarısı biraz daha
kuvvetli tonlar ister diye düşündüm.
Baskı planı |
Elimi kullanarak önce yukarıdaki kırmızı hattın üst kısmına
4 saniye, yani ana pozun %25’i kadar ek poz verdim:
Ardından yine elimi kullanarak mavi hattın üst kısmını 5
saniye daha pozladım:
Bütün bu ilave pozlar aslında tek “hamlede” yapıldı.
Saniyeleri sesle duyuran bir metronom kullanıyorum. Metronom çalışırken elimi
kırmızı hattaki pozisyona getirdim, kırmızı filtreyi kenara çekip 4 saniye
saymaya başladım. 4 saniye dolunca elimi yukarı kaydırıp mavi hattın üstüne ve gittikçe sola doğru kayarak 5 saniye daha
saydım.
Geliştirme banyosu için ham kimyasallardan evde hazırladığım
Ilford ID-20 formülünü kullandım.
Fotografı bir süre yıkadıktan sonra selenyum tonlamaya
geçtim. Kodak Rapid Selenium Toner markalı bu toneri değişik sulandırma oranlarında kullanmak mümkün. Ayrıca her
kartta da etkisi çok farklı olabiliyor. O yüzden testler yapmaktan başka çare
yok. 1+19 sulandırma oranını (1 birim toner + 19 birim su) Ilford Galerie
kartta birkaç hafta önce denediğimde 15 dakikalık tonlamadan sonra artık pes
ettim, çünkü bu şekilde tonlanmış ile hiç tonlanmamış baskı arasında ben hiçbir
fark göremedim. Bu tecrübeden sonra Ilford MG için sulandırma oranını 1+9
yapmaya karar verdim ve işin rengi değiştiverdi. Yaklaşık 5 dakikadan sonra Ilford MG kartta gözle görülür şekilde kontrast hafif artmaya, ara tonlar ayrışmaya ve bütün ton paleti çok hafif bir
mora kaymaya başladı. Aşağıda 5 dakika tonlanmış bir baskıyı görebilirsiniz:
Selenyum tonlanmış 24x30cm baskı. Kart Ilford MGIV |
Tonlanmış Ilford MGIV ile tonlanmamışı arasında çok bariz
bir canlılık farkı var. Hiç denemediyseniz mutlaka denemenizi öneririm.
Selenyum tonerin zehirli ve kanserojen olduğunu, iyi
havalandırılmış bir ortamda ve kesinlikle eldiven ile kullanılması gerektiğini hatırlatmak
isterim.
Geçen haftasonu sepia üstüne selenyum toner kullandığım bir
baskı yaptım. Valla o kadar güzel oldu ki, her akşam eve geldiğimde çıkartıp
bakmaktan kendimi alamıyorum J
Altı üstü bir çiçek fotografı halbuki. O fotografı da haftaya paylaşayım
diyorum.
okuyabildiğim kadar geriye giderek yazılarını okudum. çok güzel bi blog fotoğraflarda oldukça güzel
YanıtlaSilFurkan, teşekkür ederim.
YanıtlaSil