Pavli Panayırı - 2012 |
Babaeski civarındaki Pehlivanköy’de 1910’dan beri her Eylül’de
düzenleniyormuş Pavli Panayır’ı, ama benim için bir ilk oldu. Lunaparkvari bir
ortam beklerken karşıma bambaşka bir şey çıktı. Evet, lunapark var, ama ondan
da çok Roman vatandaşların canlı tuttuğu bir yaşam biçimi sürüyor panayır
boyunca: bir nevi eve çevrilmiş sayısız römork yanyana
dizilmiş, içerde çaylar içiliyor; çeşit çeşit eşyanın satıldığı bir pazar yeri;
kazıklarda çevrilmiş kuzuların klarnet ve bira eşliğinde tüketildiği çadır
lokantalar….neler yok ki.
Panayır deyince, Türkiye’de onyıllar içinde birçok panayır
gezmiş, fotograflamış ve bunun kitabını çıkartmış, fotografçılığını çok
beğendiğim Yusuf Darıyerli’yi burada anmam lazım. Ne kadar zor bir işin
üstesinden geldiğini şimdi çok daha iyi anlıyorum. Sağda, linklerimde, Yusuf
Darıyerli’nin web sitesine ulaşabilirsiniz.
Son olarak belirtmeden geçemeyeceğim. Ne kadar da çok
fotografçı vardı! Ordu mübarek! Kendim de problemin bir parçası olduğum için
şikayet edemeyeceğim tabii ki. Her sene böyle mi oluyor?
Meraklısı için teknik bir muhabbet:
35mm rangefinder tipi makinada 35mm optik. Kodak Tmax400
film EI200’de çekildi ve 1+1 sulandırılmış ID-11’de 9 dakika yıkandı. Özellikle
kontrast ışıkta siyah beyaz filmi bolca pozlamakta fayda var.
Bugüne kadar test şeritlerinden bahsederken hep poz
belirleme amaçlı konuştum. Bunlar kontrast belirleme amaçlı da kullanılabilir
elbette. Adı üstünde “test” şeridi, neyi test etmek istiyorsak onun için
kullanıyoruz.
Siyah beyaz kontrast filtresi kullandıysanız bunların 0’dan
5 numaraya kadar yarım numara aralıklarla geldiğini bilirsiniz (renkli
agrandizör kafalarından bahsetmeyeceğim). Multigrade kart kullanarak bütün
baskıyı tek bir kontrast filtresiyle basmak mümkün olduğu gibi aynı baskıda birden
fazla kontrast filtresi de kullanılabiliyor. Bunun bir varyasyonu ara kontrast
değerleri elde etmek için ard arda iki farklı filtre kullanmak. Bu baskıda
böyle bir yöntem kullandım. Aşağıda yan yana koyduğum üç test şeridi üstünden anlatmaya
çalışayım.
Önce 2.5 numara filtre ile kartı 20s pozlayarak en sağdaki
test şeridini elde ettim. Kontrastı biraz düşük bulduğum için 3 numara filtre ve
18s’lik poz ile testi yineledim ve soldaki sonucu elde ettim. Bu da gözüme
biraz fazla kontrastlı göründüğü için testi son bir kez daha tekrarladım, 10s
boyunca 2.5 numara filtre, üstüne de 8s 3 numara filtre ile Ilford Multigrade
kartı pozladım ve tam istediğim tonları elde ettim. Yani bir nevi 2.75 numara
filtre kullanmış oldum J
Ekrandan yukarıdaki fotografta bu farkları görmek çok zor. Taramadan sonra herhangi
bir kontrast ayarı yapmadım, nasıl çıktıysa buraya öyle koydum.
Son bir nüans, ama önemli bir nüans ile bitireyim. 3 numara
filtreye geçerken poz süresini biraz azalttığımı fark etmişsinizdir belki. Niye
yaptım bunu? Şunun için: kontrastı arttırdığımız zaman öncelikli olarak koyu
tonlar etkileniyor, bunlar daha da koyulaşıyor. Açık tonlar ise oldukları gibi
kalmaya meyilli. Şimdi ben 2.5 numara filtre kullandığımda elleri havadaki
adamın pantolonundaki gölgelerde çok az da olsa bir detay görüyordum. 3
numaraya geçtiğimde aynı poz süresini kullansaydım bahsettiğim gölge simsiyah
olacaktı. Bunun yerine pozu biraz azaltarak bir yandan o gölgeyi korudum, diğer
yandan poz azaldığı için açık gri alanlar (mesela adamın yüzünün güneş alan
kısmı) biraz daha açık tona kaydı, dolayısıyla kontrast artmış oldu. Bilmem
dinamiği anlatabildim mi?
Yıkama suyunda iki baskı |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder