Nimet Abla - Eminönü, İstanbul - Aralık 2011 |
Milyonların umudu Milli Piyango. Bu blog’a ve 2012’ye umudun bir
fotografıyla başlamak istedim. Kare, 2011’in son günlerinde, Eminönü’deki
bitmez tükenmez Nimet Abla milli piyango kuyruğunu gösteriyor. Basından
okuduğum kadarıyla bu yıl 4 özel güvenlik görevlisi kuyrukta disiplini korumuş,
kaynakları engellemiş, çıkan kavgaları yatıştırmaya çalışmış. Bu fotoğraf için
gerekli odak noktasını tabii ki yaşlı kadının başını geriye çevirişi
sağlıyor.
Bazı teknik detaylar:
Kodak Tmax400 filmi Ilford Perceptol’da yıkadım. Işığın en zayıf olduğu sağ
alt köşede hala basılabilir detay bulmak mümkün. 35mm SLR’da 28mm geniş açı
optik ile Nimet Abla afişi de kareye dahil edilebildi.
Negatif |
Sağı solu yüksek binalarla
çevrili dar sokaklarda - bu fotografta olduğu gibi - yukarılara doğru gittikçe
ışık haliyle artar. O yüzden negatifin üst kısımlarına doğru gidildikçe
negatifteki yoğunluk artıyor. Nitekim, sağ alt köşede iyi bir siyah ve güzel
bir ton ayrışması elde etmeye yönelik düz bir baskı yapıldığı zaman üst
kısımlar fazla açık, sağ üst köşedeki gökyüzü ise tümüyle detaysız çıkıyor.
Özellikle gökyüzünde yeterince ton elde etmeye yönelik birkaç deneme yanılma
test baskısından sonra aşağıdaki baskı planında karar kıldım.
Baskı planı |
24x30cm ebatındaki Ilford MGIV
fiber tabanlı karta 3 numara kontrast filtresiyle 14 saniyelik bir ana poz
verdim. Ana poz ve kontrast için temel kriter yaşlı kadının olduğu bölgede hem
yeterince ton ayrışması hem de yeterince detay olmasıydı. Birkaç test şeritiyle
bu kolayca belirlenebiliyor. Ardından elimi maske olarak kullanarak ve elime
uygun şekil vererek kırmızı çizginin üstüne +6s, yeşil çizginin üstüne +8s,
mavi çizginin üstüne ise +12s ek pozlar verdim. Yani ana poz 14s iken, afişteki
büyük “40” rakamının olduğu bölge toplam 40s pozlanmıştı (ne tesadüf, bunu
şimdi fark ettim. Nimet Abla’nın bana bir işareti olmasın?!). Sağ üst köşedeki
gökyüzüne +80s ek poz vermek içinse “L” şeklinde bir karton kullandım. Burada
nispeten hassas çalışmak gerekti. Kartonu yatay düzlemde değil de, yukarı aşağı
hareket ettirerek iz bırakmayacak şekilde gökyüzüne ton verdim. Son olarak, sol
alt köşeye 4s'lik bir ek poz verdim ki göz ordan kaçmasın.
Baskının sabitleme banyosundan çıkışı:
Selam Omar,
YanıtlaSilYılların imbiklerinden damıtılarak gelen deneyimlerini bu yolla paylaşıyor olman beni çok sevindirdi. Bir dijital ışık yakalama çırağı olmama rağmen bu blog u kesinlikle sıkı bir şekilde izleyeceğim.Öğrenecek çok şey var. Başarılar dilerim.
Merhaba
YanıtlaSilSanırım aynı gün aynı yerde dolaşıyormuşuz :). Keşke karşılaşabilseydik
http://www.flickr.com/photos/perre_tt/6803128195/
http://www.flickr.com/photos/perre_tt/6808539555/
Blogunuzu çok beğendim. Takipteyim :)
Merhaba Taylan,
YanıtlaSilTeşekkürler. Dediğin gibi, çok yakın zamanlarda oradaymışız.