1 Ocak 2012 Pazar

Nimet Abla - Eminönü - Aralık 2011

Nimet Abla - Eminönü, İstanbul - Aralık 2011

Milyonların umudu Milli Piyango. Bu blog’a ve 2012’ye umudun bir fotografıyla başlamak istedim. Kare, 2011’in son günlerinde, Eminönü’deki bitmez tükenmez Nimet Abla milli piyango kuyruğunu gösteriyor. Basından okuduğum kadarıyla bu yıl 4 özel güvenlik görevlisi kuyrukta disiplini korumuş, kaynakları engellemiş, çıkan kavgaları yatıştırmaya çalışmış. Bu fotoğraf için gerekli odak noktasını tabii ki yaşlı kadının başını geriye çevirişi sağlıyor. 

Bazı teknik detaylar:
Kodak Tmax400 filmi Ilford Perceptol’da yıkadım. Işığın en zayıf olduğu sağ alt köşede hala basılabilir detay bulmak mümkün. 35mm SLR’da 28mm geniş açı optik ile Nimet Abla afişi de kareye dahil edilebildi.
Negatif
Sağı solu yüksek binalarla çevrili dar sokaklarda - bu fotografta olduğu gibi - yukarılara doğru gittikçe ışık haliyle artar. O yüzden negatifin üst kısımlarına doğru gidildikçe negatifteki yoğunluk artıyor. Nitekim, sağ alt köşede iyi bir siyah ve güzel bir ton ayrışması elde etmeye yönelik düz bir baskı yapıldığı zaman üst kısımlar fazla açık, sağ üst köşedeki gökyüzü ise tümüyle detaysız çıkıyor. Özellikle gökyüzünde yeterince ton elde etmeye yönelik birkaç deneme yanılma test baskısından sonra aşağıdaki baskı planında karar kıldım.
Baskı planı
24x30cm ebatındaki Ilford MGIV fiber tabanlı karta 3 numara kontrast filtresiyle 14 saniyelik bir ana poz verdim. Ana poz ve kontrast için temel kriter yaşlı kadının olduğu bölgede hem yeterince ton ayrışması hem de yeterince detay olmasıydı. Birkaç test şeritiyle bu kolayca belirlenebiliyor. Ardından elimi maske olarak kullanarak ve elime uygun şekil vererek kırmızı çizginin üstüne +6s, yeşil çizginin üstüne +8s, mavi çizginin üstüne ise +12s ek pozlar verdim. Yani ana poz 14s iken, afişteki büyük “40” rakamının olduğu bölge toplam 40s pozlanmıştı (ne tesadüf, bunu şimdi fark ettim. Nimet Abla’nın bana bir işareti olmasın?!). Sağ üst köşedeki gökyüzüne +80s ek poz vermek içinse “L” şeklinde bir karton kullandım. Burada nispeten hassas çalışmak gerekti. Kartonu yatay düzlemde değil de, yukarı aşağı hareket ettirerek iz bırakmayacak şekilde gökyüzüne ton verdim. Son olarak, sol alt köşeye 4s'lik bir ek poz verdim ki göz ordan kaçmasın.

Baskının sabitleme banyosundan çıkışı:



3 yorum:

  1. Selam Omar,
    Yılların imbiklerinden damıtılarak gelen deneyimlerini bu yolla paylaşıyor olman beni çok sevindirdi. Bir dijital ışık yakalama çırağı olmama rağmen bu blog u kesinlikle sıkı bir şekilde izleyeceğim.Öğrenecek çok şey var. Başarılar dilerim.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba
    Sanırım aynı gün aynı yerde dolaşıyormuşuz :). Keşke karşılaşabilseydik
    http://www.flickr.com/photos/perre_tt/6803128195/
    http://www.flickr.com/photos/perre_tt/6808539555/

    Blogunuzu çok beğendim. Takipteyim :)

    YanıtlaSil
  3. Merhaba Taylan,

    Teşekkürler. Dediğin gibi, çok yakın zamanlarda oradaymışız.

    YanıtlaSil