Eminönü - 2008 |
Geleni gideni, devinimi, karmaşası hiç eksik olmayan
Eminönü’de bir akşam vakti. Ve bir Eminönü klasiği: “Hazır buradayken eve
dönmeden bir balık ekmek yiyelim”. Daha düzenli, daha modern, daha turistik,
yani daha steril hale getirme
gayretlerine rağmen Eminönü’deki o güzelim Anadolu atmosferini henüz tümüyle
yok edemediler.
Meraklısı için bazı teknik detaylar:
35mm rangefinder tipi makinada 35mm optik. Elden çekim.
Varsın titresin…olsa olsa hareket izlenimini güçlendiriyor.
Kodak Tri-X film ve ID-11 film banyosu kullandım. Hiçbir şey
sonsuz değil…hala üretiliyorken, hala piyasada varken, hala fırsat varken siyah
beyaza meraklı her fotografçının denemesi gerektiğini düşündüğüm, sayısız
efsane fotoğrafta kullanılmış olan klasik ikili (ID-11 yerine D76 banyo da
olur).
Bu sefer negatifi değil de kontakt baskıyı ekliyorum:
Her makaranın mutlaka kontakt baskısını alıyorum. Sonra
negatifleri ayrı, kontaktları ayrı arşivliyorum. Kontakt baskıları sabah işe
giderken veya sucuk ekmek yerken bile karıştırmak, incelemek mümkün. Başına bir
şey gelirse ne ala, yine basılır. Negatif ise değerli; sadece gerektiği zaman
poşetinden çıkartıyorum.
Yukarıdaki kontakt negatiften görüleceği gibi gökyüzü fazla
açık ve bu haliyle alacakaranlık hissiyatını vermiyor. Bu baskıdaki temel
amacım gökyüzünü o hissiyatı verecek kadar karartmak. Test şeritleriyle öndeki
çocuklu aile için 3.5 numara kontrastta ve 28 saniyelik poz süresinde karar
kıldım. Bu esnada sağ alt köşenin çok siyah olmaması için burayı bir gıdım (3
saniye) maskeledim. Sonra bir karton kullanarak (bknz Broadway Tower fotoğrafı)
aşağıdaki planda görülen her kırmızı çizginin üstüne 7 saniye ek poz verdim.
Yani bu kez adım adım ilerledim: önce büfenin içini de alacak şekilde, sonra büfenin
yazısını dahil ederek ve sonra gittikçe yukarıya doğru ilerleyerek fotoğrafın
üst kısmını karattım. En üst kısma ise 7 değil de 14s ek poz verdim. Bütün bu
adımları toplarsanız fotoğrafın tepesinin ana pozun iki katı kadar poz aldığını
bulursunuz. Ayrıca karenin sol kenarında yer alan parlak bir alanı biraz daha
karartmak ve gözün ordan kaçmasını önlemek için buraya da yine 7s (yani ana
pozun %25’i) ek poz verdim. Tabii bütün bu değerlendirmeleri müdahalesiz bir
düz baskıyı inceleyerek yapıyorum.
Baskı planı |
4 sene önce bastığım bir fotograf için bu detayları yazmamış olsam şimdi tabii ki hatırlayamam. Her baskıdan sonra hemen notlarımı alıyorum ve kontakt baskı ile beraber arşivliyorum.
24:30cm'lik fiber tabanlı Ilford Multigrade warmtone karta yaptığım baskı:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder