21 Haziran 2012 Perşembe

Tarihi Eminönü Balıkçısı

Eminönü - 2008

Geleni gideni, devinimi, karmaşası hiç eksik olmayan Eminönü’de bir akşam vakti. Ve bir Eminönü klasiği: “Hazır buradayken eve dönmeden bir balık ekmek yiyelim”. Daha düzenli, daha modern, daha turistik, yani daha  steril hale getirme gayretlerine rağmen Eminönü’deki o güzelim Anadolu atmosferini henüz tümüyle yok edemediler.

Meraklısı için bazı teknik detaylar:
35mm rangefinder tipi makinada 35mm optik. Elden çekim. Varsın titresin…olsa olsa hareket izlenimini güçlendiriyor.

Kodak Tri-X film ve ID-11 film banyosu kullandım. Hiçbir şey sonsuz değil…hala üretiliyorken, hala piyasada varken, hala fırsat varken siyah beyaza meraklı her fotografçının denemesi gerektiğini düşündüğüm, sayısız efsane fotoğrafta kullanılmış olan klasik ikili (ID-11 yerine D76 banyo da olur).

Bu sefer negatifi değil de kontakt baskıyı ekliyorum:


Her makaranın mutlaka kontakt baskısını alıyorum. Sonra negatifleri ayrı, kontaktları ayrı arşivliyorum. Kontakt baskıları sabah işe giderken veya sucuk ekmek yerken bile karıştırmak, incelemek mümkün. Başına bir şey gelirse ne ala, yine basılır. Negatif ise değerli; sadece gerektiği zaman poşetinden çıkartıyorum.

Yukarıdaki kontakt negatiften görüleceği gibi gökyüzü fazla açık ve bu haliyle alacakaranlık hissiyatını vermiyor. Bu baskıdaki temel amacım gökyüzünü o hissiyatı verecek kadar karartmak. Test şeritleriyle öndeki çocuklu aile için 3.5 numara kontrastta ve 28 saniyelik poz süresinde karar kıldım. Bu esnada sağ alt köşenin çok siyah olmaması için burayı bir gıdım (3 saniye) maskeledim. Sonra bir karton kullanarak (bknz Broadway Tower fotoğrafı) aşağıdaki planda görülen her kırmızı çizginin üstüne 7 saniye ek poz verdim. Yani bu kez adım adım ilerledim: önce büfenin içini de alacak şekilde, sonra büfenin yazısını dahil ederek ve sonra gittikçe yukarıya doğru ilerleyerek fotoğrafın üst kısmını karattım. En üst kısma ise 7 değil de 14s ek poz verdim. Bütün bu adımları toplarsanız fotoğrafın tepesinin ana pozun iki katı kadar poz aldığını bulursunuz.  Ayrıca karenin sol kenarında yer alan parlak bir alanı biraz daha karartmak ve gözün ordan kaçmasını önlemek için buraya da yine 7s (yani ana pozun %25’i) ek poz verdim. Tabii bütün bu değerlendirmeleri müdahalesiz bir düz baskıyı inceleyerek yapıyorum.

Baskı planı
4 sene önce bastığım bir fotograf için bu detayları yazmamış olsam şimdi tabii ki hatırlayamam. Her baskıdan sonra hemen notlarımı alıyorum ve kontakt baskı ile beraber arşivliyorum.

24:30cm'lik fiber tabanlı Ilford Multigrade warmtone karta yaptığım baskı:



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder