11 Temmuz 2012 Çarşamba

Puşkar'ın maymunları - Hindistan


Bizim sokaklarımızda nasıl kedi köpek var, Hindistan'daki Puşkar'ın sokaklarında da bu maymunlar cirit atıyor. Yiyeceğinizi çaldırmadığınız sürece çıkarttıkları tantanaları izlemesi çok keyifli. Bu karedeki grup da bir süre ortalığı toz duman etti, ama sonunda sakinleşip duvarın üstüne mükemmel bir şekilde dizildiler. Yani ben yönlendirseydim onları daha iyi dizemezdim...

Meraklısı için bazı teknik detaylar:
35mm makina ve 180mm teleobjekif. Ilford FP4+ filmi ID-11 film banyosunda yıkadım.


Bugünkü "iyi negatif" anlayışıma göre bu negatif en az bir stop daha poz istermiş. Şöyle gölgeler biraz daha dolu olsun isterdim. Lakin baskı aşamasında kontrastlı kart kullanarak yine de gayet tatminkar sonuç elde edilebiliyor.

30x40cm fiber tabanlı karta sepia tonlanmış baskı

Fotografı güçlendirebileceğini düşündüğüm için 30x40cm'lik fiber karta yaptığım bir baskıyı sepia tonladım (çok ender yaptığım bir şey). Siyah beyaz fotografı tonlama, üstüne ayrı kitaplar yazılan bir konu, çünkü çok fazla varyasyon var.

Sepia, en basit tonlama şekillerinden bir tanesi. Sirkeci'den hazır bir set alıyorsunuz (mesela Tetenal Triponaltoner), bunun içinden çıkan kullanma talimatını takip ederek ilk sonuçları çabucak elde edebiliyorsunuz. Ama benim naçizane iki önerim olacak. Tonlama setinden iki kimyasal grubu çıkıyor. Birisi ağartma (bleach), diğeri ise tonlama için kullanılıyor. Önce fotografı ağartma banyosuna daldırıyorsunuz. Burada fotograf açık tonlardan koyu tonlara doğru ilerleyerek ağarıyor, sonunda nerdeyse kayboluyor, sadece çok silik bir iz kalıyor. Ardından, kartı iyice yıkadıktan sonra tonlama banyosuna daldırıyorsunuz ve burada birkaç dakika içinde fotograf sepia rengi ile tekrar ortaya çıkıyor. Hatta tonlama banyosunu oluşturan iki kimyasalın oranlarını değiştirerek açık sarıdan koyu kahverengiye kadar sonuçlar elde edebiliyorsunuz.


İlk önerim ağartma banyosu için. Kullanma kılavuzundaki oranları kullanırsanız ağartma banyosu fotografa çok hızlı etki ediyor. Eğer en koyudan en açık tonlara kadar herşey sepia olsun diyorsanız sorun yok, öyle kullanın. Ama kimi zaman, hatta bence çoğu zaman, koyu tonların siyah kalması, sadece açık tonların hafif bir sepia rengine dönmesi daha güzel oluyor. İngilizce literatürde buna "split toning" diyorlar. Bunun kontrol edilebilir olması için ağartma banyosunun çok daha yavaş işlemesi gerekir, yani kılavuzda yazandan çok daha seyreltik bir ağartma banyosu kullanmalıyız. Mesela önerilenin onda biri ile ilk denemeler yapılabilir.


İkinci önerim de şu: tonlama tamamlandıktan sonra kartın yüzeyi sabunumsu bir hal alabilir. Suyla kartı iyice yıkadıktan sonra birkaç saniye stop banyosuna daldırmanız yüzeyi tertemiz etmek için yetecektir. Ardından fotografı normal yıkama sürecinden geçirmeniz kafi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder