1 Haziran 2014 Pazar

Şehit Mustafa Aydoğdu

Kadıköy, 2014
Bir önceki yazımda bahsettiğim vapur serisinden bir kare daha paylaşayım. Öğleden sonra iyice yatan güneşte Şehit Mustafa Aydoğdu vapuru ışığı yandan ala ala Kadıköy'e yaklaşıyor. Burundaki fenerden dönen çiftin doğru zamanda, doğru yerde, doğru bir şekilde görünmesi içinse ben içten içe dua ediyorum.

Ufak birkaç teknik not:
Epeydir hazır film banyosu almadım ve evde hazırladıklarımla elde ettiğim sonuçlardan gayet memnunum. Burada Tmax400'ü her zamanki gibi 200'de pozladım ve Ilford Microphen eşleniği olduğu yazılan ID-68 formülünde yıkadım.


Son zamanlarda yeni bir formül deniyorum ve şu ana kadar nefis negatifler çıkıyor ortaya. Biraz daha tecrübe edeyim de öyle yazayım bunun hakkında.

Vapur fotografını 30x40cm boyutlarındaki kağıt tabanlı Ilford Warmtone karta da bastım. Görüntünün ebatları olarak 20x30cm tercih ediyorum.

Baskı son yıkamada...büyütmek için tıklayın

4 yorum:

  1. Merhaba,

    Çekme işlemi dediğimiz şey aslında filmi karakteristik eğrinin üstünde yukarıya itmekten başka bir şey değil (google'da "film characteristic curve" yazarsınız karşınıza bu eğri çıkar). Filmin bütün yoğunluk alanları bu eğrinin üstünde olduğu müddetçe kontrastı belirleyen yegane şey eğrinin eğimi, bunu da film banyosu süresi belirliyor. Daha uzun banyo ile eğri "havaya kalkıyor", yani eğim, dolayısıyla kontrast yükseliyor.

    Tabii pozlamada ekstrem durumlar olabilir. Mesela çok az pozlarsanız eğrinin tabanı civarlarında olursunuz ve buralarda kontrast düşüktür. Çok abartı pozlarsanız eğrinin en üst kısımlarına ulaşırsınız; buradaysa eğim, dolayısıyla kontrast yine azalır.

    Bunları kelimelerle anlatmakta biraz zorlanıyorum. Şöyle görselleştirmeye çalışayım. Bir tırmık hayal edin. Bu tırmığın parmakları da film üstündeki en açıktan en koyuya kadar yoğunluklara karşılık gelsin. Tırmığın iki ucu arasında tipik olarak 6-8 stop fark olsun. Karakteristik eğrinin iki ucunun arası da 12 stop olsun (filme göre değişir). Filmi pozlayarak esasında bu tırmığı karakteristik eğri üstünde bir yere oturtuyoruz. Mümkün olduğu kadar tırmığın bütün parmaklarını eğrinin düz kısmına denk getirmeye çalışıyorum.

    Yani ben filmi 200'de pozlarken tek amacım filmin gölge alanlarının (tırmığın bir ucu) da karakteristik eğrinin nispeten düz yerlerinde konumlanması, böylece gölgelerde de lokal kontrastı korumak.

    Microphen ve ID-11'i yanyana karşılaştırmanızı öneririm. Öyle çok ciddi bir hız kazancı görmeyeceksiniz bence. Microphen içinde geliştirme ajanı olarak Phenidon var, bu da ID-11'deki Metol'e kıyasla 1/3 ile yarım stop arasında hız kazandırıyor. Siyah beyaz filmde bunlar çok küçük değerler.

    Baskıda kontrast düşüklüğü görüyorsanız sorun film pozlamasından değil, çok büyük ihtimal benden kaynaklanıyordur :)

    Selamlar, sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Diafine'ı duydum ama deneyimim yok.

    YanıtlaSil
  3. Benim de bir sorum olacak: Paylaştığınız fotoğrafların siyahları fazla karanlık görünüyor. Sizin tercihiniz mi, benim ekranımda mı bir sorun var?

    YanıtlaSil
  4. Böyle özel bir tercihim yok. Ekranlar arasında çok büyük farklılıklar var, ondan olabilir belki. Bir baskıdaki bütün detayları - özellikle en koyu ve en açık tonları - önce taramada yakalamak sonra da ekranda göstermek çok zor (veya ben beceremiyorum)

    YanıtlaSil