5 Eylül 2013 Perşembe

İki Adam, Bir Gölge

Eminönü, İstanbul, 31 Ağustos 2013

İnişli çıkışlı bir öykü:
Bu fotografın hem çekimi hem de baskısı beni müthiş heyecanlandırdı. Orta format TLR makinamdaki son kareyi (bilmeyenler olabilir, orta format roll filmde 12 adet 6x6cm kare var) bu fotografta kullandıktan sonra Eminönü meydanında Taylan Bağcı'yı buldum, "galiba az önce acayip bir fotograf çektim" dedim. Akşam eve dönerken Kadıköy vapurunda bir yandan bu fotografın hayaliyle kafam meşgul oluyor (istediğim gibi çıkacak mıydı? yanlış pozlamamıştım ama elim titremiş miydi? o doğru milisaniyede deklanşöre basabilmiş miydim?...), bir yandan da hangi film banyosunu kullansam diye düşünüyordum. Hemen o akşam filmi yıkamak istiyordum.

Sonunda "Thornton's 2-Bath" denilen ev yapımı formülü kullanmaya karar verdim. Aynı günün geceyarısında ıslak negatifi astığımda film harika görünüyordu. Derin bir ohh çektikten sonra keyifle yatağa girdim.


Ertesi gün karanlıkodayı hazırladım, önce birkaç kontakt baskıyı hallettim. Bu negatifin baskısına geçmeden evvel de balkona çıkıp bir elma yiyeyim dedim. Bunu niye anlatıyor bu adam diyorsunuzdur şimdi. Birazdan anlaşılacak. Efendim, bundan sonrası kiminize hafif iğrenç gelebilir, ama film kullanıcılarına bu anektodu anlatmayı görev sayıyorum. Karanlıkodaya dönüp bu fotografın negatifini poşetinden çıkarttım, agrandizörün şasesine takacağım. Üstünde toz falan var mı diye her zamanki gibi kontrol ediyorum. Birkaç ufak toz parçası varmış. Üfleyeyim de gitsin dedim. Dostlar, elma denilen meyva bayağa bayağı ağzı sulandırıyormuş, biliyor muydunuz? Ben negatife üflerken ağzımdan irice bir tükürük parçası damlayıvermez mi? Namussuz daha havadayken ben kalpten gideceğim. Koca damla negatif şeridinin tam üstüne düştü, hem de duyarkat tarafına! Ama yukarıdaki negatifin sadece 2 santim uzağına, bir öncekinin üstüne. Panik içinde negatifi yan yatırdım ki kenara doğru aksın falan. Neyse, bir şekilde kuruttuk ve vasat bir kare kaybetmiş olarak kazadan çok ucuz kurtulduk. Kıssadan hisse, ben bir daha asla negatiflerin üstüne üflemeyeceğim. Kimseye de artık tavsiye etmem.

Bu heyecandan sonra baskıyı başka kaza olmadan atlattık.

Kağıt tabanlı 30x40cm Ilford Multigrade karta ıslak baskı...foto için Aydan Özenir'e teşekkürler :)

7 yorum:

  1. Sevgili omar, tüm fotograflarının ben de bir tadı vardır ama bu fotografının damağımdaki yeri ayrı olacak. Işık, konu, zamanlama harmanı ne de güzel olmuş. Naçizane ben çok beğendim. Kadıköy'de buluştuğumuzda havanın soğuk, yağmurlu olmasına rağmen fotoğraf çekmek için vapura yetişme teleşındaki iç güdüyü, dürtüyü şimdi daha iyi anlıyorum... Bu da fotğrafçı içgüdüsü olsa gerek.. :) Eline sağlık tekrar...

    YanıtlaSil
  2. O kapalı günün akşamında ışık gerçekten çok güzel olmuştu. Teşekkürler Hamza.

    YanıtlaSil
  3. Ben sana demiştim ışık güzel olacak diye :)

    YanıtlaSil
  4. Teknik olarak ne kadar harika bir fotoğraf olursa olsun, fotoğraftaki insanoğlunun hali içimi parçaladı. keşke yazınızda bu adamcağızla ilgili bir iki kelam etseydiniz. sanki siz de o adamcağızı kullanıp atmışsınız hissi uyandırdı bende. ama öyle değildir tabiki de. umarım.

    YanıtlaSil
  5. Yazdıklarınız benim için çok değerli. Tekrardan bir iç hesaplaşmaya ve son yazıma vesile oldu. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil